måndag, juli 29, 2013

Lördagsfragment



I helgen har det varit runt 35-38 grader. I skuggan. I was not made for that kind of weather


Vi tog oss ut några gånger under lördagen. Det obligatoriska brödköpet med Alfred på morgonen, lite matshoppning och så promenad när Alfred skulle sova. Svetten droppade. Vi stannade och köpte glass. New York Cheesecake och Pink Grapefruit. Konstig kombination men gott i hettan! Här säljs både godaste pizzan och godaste glassen. Ekologisk, såklart.


På vägen hem rann vi och vår svett förbi en bokaffär där det såldes Emil-böcker. Emil fyller ju 50 år i år och det firas även här! Sen att han heter Michel istället för Emil, ja, det är en helt annan historia. Förresten, Björn Berg, illustratören till Emil, har en son som bott i München under många år och hans fru var den som höll i barnsången i Svenska Kyrkan fram tills nu i vår då de flyttade hem till Sverige. Världen är liten!


 Och den här uteserveringen ser så mysig ut.


När vi kom hem igen tog jag fram min bok och mixade till en läskande melondrink. Vattenmelon, mynta, frysta jordgubbar, färskpressad citron, is, mineralvatten eller sprite och så lite rom om man vill göra en vuxendrink. Så gott! 


Och så låg vi på balkongen, svettades, badade och kollade på flygplan i himlen.

12 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Blir svettig bara av att läsa!

Ullis sa...

Men härligt ändå.

Desiree sa...

Ja shit vilken hetta det var här i lördags. Pust, trodde jag skulle smälta bort helt. Vi for till en flod och badade. Din goda melondrink ska jag ta och göra här framöver. Värmen ska komma tillbaka men jag hoppas att det håller sig under 35 för vi hade också runt 37 - 38 grader i skuggan i lördag. Tokvarmt!

Miss Marie sa...

Anna - haha! :D

Ullis - japp! :)

Desiree - ja, det var ruskigt varmt! Idag är det lite mulet här, skönt!

Sofia sa...

Det har verkligen varit hetta i det här landet på senare tid... Det där med att han heter Michel har jag fått förklarat med att det var en annan (tysk) författar som släppte en serie barnböcker i samma veva och den pojken hette också Emil. För att inte blanda ihop dem fick det bli Michel i Astrids version. Sen om det är sant eller inte det vet jag inte ;-)

Miss Marie sa...

Sofia - jo, det har jag också hört. Tror det var en barndetektiv vid namn Emil!

Annika sa...

Ja, ni har tung värme nu. INTE lätt utan AC, jag förstår det.
USCH!
Nej, inte alls. Hoppas det blir svalare snart.
Astrid Lindgren är jättestor i Tyskland, visst är hon? Nästan lika poppis som hemma.
Stay cool!

Anonym sa...

Härlig dag i hettan! /susanne

Miss Marie sa...

Annika - nej, nu önskar man att man hade AC! :) Men idag är det 20 grader o regn som gäller!

Susanne - :)

Freedomtravel sa...

Oj, vilken hetta! Vi tycker att det är varmt här, men det går ju inte riktigt att jämföra...

Saltistjejen sa...

Ja det är jobbigt att vara i en storstad när det är sådan hetta. Förra veckan hade vi ju närmare 40 grader varje dag plus enormt hög luftfuktighet on top. SÅ JOBBIGT!!! I en stad strålar dessutom värmen ut från gator, buggnader etc hela tiden så även kvällar och nätter är varma så man smäller av.... Har ni AC? Vi har ju det och utan den vete sjutton hur jag skulle "klara" mig. Men det jobbiga är att vår AC låter som en jetmotor så ibland bara måste man stänga av den en stund för att vila huvudet lite.
Hoppas ni får lite svalare snart!

Miss Marie sa...

Freedomtravel - nej, det ä helt annorlunda mot något jag upplevt förut!

Saltis - nej, ingen AC! så jobbigaste är på natten när man ska försöka sova o det fortfarande är 30 grader inomhus... Inte mysigt! Och ja, tror värmen blir värre i en storstad! Än värre i NY som har så höga byggnader men även här!