måndag, augusti 17, 2015

A Mini Makeover at Home



Jag skyller på bygga bo-syndromet, att ju närmare bebis kommer desto mer saker hittar jag på att fixa till här hemma! Som till exempel den vita, ganska ocharmiga, fåtöljen som jag fick ett ryck att färga om. Till rosa. "You dyed the arm chair pink?" sa en förvånad Engelsman när han kom hem från jobbet. Eh, ja, det gjorde jag. Alltså, jag gillar rosa och min man är så pass bekväm i sin manlighet att han inte heller har några problem med rosa saker hemma, men den blev väldigt rosa. I alla fall till att börja med, nu har vi liksom vant oss och jag gillar den! Jag sydde ett kuddfodral till också. Jag färgade med färg från Dylon och det blev inte helt jämt men jämt nog. Jämför man med priset att köpa nytt överdrag eller helt ny fåtölj så är färgning helt klart ett bra alternativ! Och jag kan tänka mig att om jag färgar det en gång till med en något mörkare färg så blir resultatet bättre. 


Vårt lilla soffbord har också fått en makeover med ny färg. Det är ett gediget tungt ekbord som jag köpte second hand, det var målat mörkbrunt förut och jag har aldrig riktigt gillat det. Det har också luktat illa, det stod tidigare i ett hus där folk rökte, för det stank verkligen, och som ni kanske vet är det svårt att få ut sån odör från möbler, ommålning är nästan det enda sättet! Fyra omgångar med färg senare så blev det så här fint och jag är nöjd! Jag använde Annie Sloan Chalk Paint och det gav en fin matt yta och att färgen heter Paris Grey, ja, det är ju bara ett fint plus!


I köket då? Ja, köksbordet var lockande, men det kändes som ett litet för stort projekt, så istället blev det den här lilla sidobänken som fick sig ett nytt lager färg, Florence, också från Annie Sloan. Jag hade tänkt måla hela turkos, men jag tyckte det blev fint så här! Eventuellt målar jag underredet i Paris Grey, men just nu får den vara så här. 


Icke att förglömma lilla hallen på övervåningen, med betoning på liten. Det är ett sånt här utrymme som är vansinnigt svårt att inreda, men en liten hylla och en låda får åtminstone plats. Förut var hyllan svart och lådan grön, men de fick också några lager Paris Grey och det blev så mycket ljusare här uppe nu. Jag älskar det! Tänk vad lite färg kan ändra så mycket. 


Jag flyttade runt på några tavlor, målade några ramar och så blev det en nygammal tavelvägg här. "We go together like strawberries & cream"-trycket kommer från Smäm, taxen Hugo kommer från Lisa Bengtsson och så är det två foton, en favoritbild på Alfred och så Alfred och jag i Venedig.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Jag gillar den rosa fotoljen. Det blev fint. Passar ihop med det andra snyggt I vardagsrummet. En sadan dar minikokso fran IKEA har vi ocksa. Det blev ju super att bara mala om den ovre skivan. Det ska jag lagga pa minnet.
Kram!

Miss Marie sa...

Desiree - ja, jag gillar det! :)

emelie - Berlin, Berlin sa...

Soffbordet blev ju jättefint! Och jag gillar verkligen den rosa fåtöljen. Så roligt att ha något som är rosa, för det är ju bara en färg och inget annat!
Vet du vart den lilla vasen är från? Den med hortensian? Såna vaser håller jag utkik efter nämligen :)

Miss Marie sa...

Emelie - jag håller med! :) Den vasen kommer från Indiska, köptes säkert för 8 år sedan eller något sådant!

Oj sa...

Vad mysigt ni har det! Och hej, förresten! Jag har rätt nyligen hittat hit och blir inspirerad varje gång jag kikar in på din blogg, tackar, tackar!! // Oj